Tomory Lajos Pedagógiai és Helytörténeti Gyűjtemény
Tomory Lajos Pedagógiai és Helytörténeti Gyűjtemény
BEMUTATÁS

Címoldal

 
HELYTÖRTÉNET
 
PÁLYÁZATAINK
  1. TÁMOP 3.2.11/10/1/KMR-Ezerarcú világ-Múltunk értékeinek bemutatása múzeumi eszközökkel
  2. TÁMOP 3.2.8/10/B/KMR-Körülöttünk forog a világ-Összefogással múltunk értékeinek megismertetéséért
  3. ALFA pályázat
  4. NKA-Nemzeti Kulturális Alap pályázati dokumentációja8
 
KIEMELT PROGRAMOK

A 2010/2011. tanév kiemelt feladatai 8

Évfordulós programok 2009-től 2011-ig 8

·       A jubileumi év 2009/2010 tanév programjai

·       A "Mi Havannánk" projekt 2010. ősz-tél

·       8HELYTÖRTÉNETI KÖR

·       KMOP – Mi Havannánk

 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
KIADVÁNYAINK
KIADVÁNYAINK : Feitl István: Az ínségtől a bőségig és tovább - A pestszentimrei oktatás 110 éve – kiállítás a PIK-ben

Feitl István: Az ínségtől a bőségig és tovább - A pestszentimrei oktatás 110 éve – kiállítás a PIK-ben

  2010.09.18. 18:12

 

Pestszentimre oktatását bemutató kiállításról Klebelsberg Kunó kultuszminiszter által az 1920-as években indított iskolaépítési program jutott eszembe, amelyet Magyarország legjelentősebb oktatást fejlesztő időszakának tart a pedagógiatörténet. Bár az első nagyobbnak tekinthető, a – mai Ady – iskola e program keretében épült fel 1928-ra, Pestszentimre iskolahálózatában közel sem ez az időszak a legfontosabb.


A nagy, már-már robbanásszerű fejlődés az 1980-as években ment végbe, amikor három, tornatermes létesítményt adtak át. 1982-ben a mai Kastélydombi iskolában, 1983-ban a Táncsics utcai iskola új emeletes épülettömbjében, és 1986-ban a mai Szenczi Molnár Albert Általános Iskolában kezdődhetett meg a tanítás. Egy a 90-es évek közepéből származó statisztika szerint a településrészen összesen 81 tanterem és 31 szaktanterem volt, nos a három új iskolaépület ennek több mint felét adja. Ez nem jelent kevesebbet, mint hogy a nyolcvanas évek elejének nagy iskolaépítése megduplázta az oktatási kapacitást, mégpedig a korábbihoz képest lényegesen korszerűbb színvonalon. Ez volt a fordulópont, ami után a település egész történetére jellemző iskolaínség iskolabőséggé változott. Olyannyira igaz ez, hogy a rendszerváltás után vissza-visszatérően a kapacitás szűkítése vetődött fel, de ez már amiatt volt, hogy amíg Pestszentimrén a XX. század során a lakosság és a gyermekek száma növekedett, az elmúlt időszakban stagnált, vagy csökkent. (Így is három tantermet kapott az Ady iskola, amikor 2003-ban megépült tornaterme.)

Ami az ínséget illeti, jó ha tudjuk, hogy a második világháborúig az összes Budapest környéki település közül Pestszentimre lakóinak száma gyarapodott a leggyorsabban, 1910 és 1941 között például több mint ötszörösére, ami messze verte a többi várost és községet, még a második helyen lévő Pestszentlőrinc lakóinak száma is „csak” több mint 430 százalékkal emelkedett. Ezt sem az állam, sem a helyi közigazgatás, sem magánerő nem tudta követni, annál kevésbé, mert ezt az egészségtelen tömegesedést a szegényebbek gyarapodásra tette ki. És ezen az önállóság kivívása sem tudott változtatni. Pestszentimre a Budapestet közrefogó községek átlagához képest rosszabb mutatókkal rendelkezett még a háborút közvetlenül megelőző években is. Egy-egy osztályra több mint ötven gyerek jutott az elemiben, egy-egy tanárra sem sokkal kevesebb gyerek ennél. Az akkori Budapest toronymagasan jobb arányokat mutatott. Az 1990-es években az általános iskolában 12 gyermekre jutott egy tanár, az osztályok átlaglétszáma 20-21 körül mozgott. Hát ekkora történelmi léptékkel a változás.

A rendszerváltás után, a kilencvenes évek közepétől egyrészt az oktatás minőségi fejlesztése került előtérbe, másrészt a meglévő hiátusok pótlása és az épületfelújítás. Vissza-visszatérően került elő a gyermekszám csökkenése miatt az iskolák összevonásának szándéka is, a nagy viták végeredménye azonban mindig a megtartás maradt.

Az első lépés a szegregációs tendenciákat mutató Kapocs Utcai Általános Iskola megmentése volt. Mára a főváros szó szoros értelmében legperemén lévő intézmény a magyar-angol két tanítási nyelvű programjával elit iskolává vált, nagy túljelentkezéssel, egy tucat országot átfogó nemzetközi kapcsolati hálóval. Gondnoki lakása évek óta angol szaktantermekké lett átalakítva. A Táncsics német nemzetiségi osztályokkal büszkélkedhet, kísérleti csoportjaiban az iskola-óvoda átmenet új módszereit próbálgatják, programjában a multikulturalizmus is szerepel.

Az Ady logopédiai osztálya mellett szintén a német nyelvet preferálja, a hagyomány itt a legjelentősebb oktatási beruházással társulva tette vonzóvá a létesítményt. A korszerű tornaterem egy új szárnyat kölcsönzött az intézménynek díszudvarral társítva.

Az egyházi oktatás is néhány éve jelent meg, a reformátussá váló Szenczi Molnár Albert Általános Iskolával. A Kastélydombi lendületben van, elnyerte az öko-iskola címet, ami beláthatatlanul gazdag perspektívát jelent számára. Magyarországon is egyedülálló kapcsolattal rendelkezik Madagaszkárral. Az iskolai oktatás szempontjából nem közömbös a tanuszoda bővítése és a Sportkastély adta lehetőségek kihasználása. A gyermekvédelmet és a családsegítést jelentő kihelyezett szociális részlegek is segítséget jelentenek. A zeneiskolai képzés jelenléte is bővül. Nem beszélve arról, hogy tartósan jelen van Pestszentimrén egy olyan alapítványi iskola, amely a nehezen nevelhető gyermekeknek ad beiskolázási lehetőséget.

A rendszerváltás után középiskolák nem épültek, sőt ma jelentős túlkapacitás van Budapesten, így erre hosszabb távon sem lehet számítani. A kerületnek igen nagy erőfeszítést jelent a meglévő gimnáziumai szinten tartása, a főváros pedig inkább racionalizál, semmint épít.

A rendszerváltás tehát sokszínűvé váló, nívós alapfokú oktatást eredményezett Pestszentimrén. Ez a hálózat a sokszor alaptalanul szidalmazott Kádár-rendszer utolsó évtizedében épült meg egy településtörténeti értelemben kiemelkedő jelentőségű időszaknak köszönhetően. Mára ez az 5+1-es iskolahálózat kielégíti az igényeket. Az öt alapintézmény stabil, a beköltözésekkel és Sorokság várható növekedésével a gyermekek számában sem várható visszaesés. A kerületi önkormányzat a jövőben meggyorsítja felújításuk folyamatát, aminek következtében néhány éven belül példa értékű iskolákkal dicsekedhet a Pestszentimre.

 

 
PONTOS IDŐ
 
TOMORY LAJOS

A Pedagógiai és Helytörténeti Gyűjtemény alapítója

 
LŐRINCI SÉTÁK
 
MÚZEUMPEDAGÓGIA
 
ARCHÍVUM

 

 
FŐVÁROSI MÚZEUMOK
 
HELYTÖRTÉNETI Gyűjtemények
 
INTÉZETI LINKEK
 
KAPCSOLAT
 
LÁTOGATÓINK
Indulás: 2009-05-26
 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!